Title

Weet je het zeker?

Forum Bestaan er ook mentale handicappen bij katten? (18)

Bestaan er ook mentale handicappen bij katten? (18)

Citaat | 11 maanden geleden
edited by

´t Is misschien een heel rare vraag. Ik wil hier trouwens niemand mee beledigen.

Maar soms krijg ik echt de indruk dat Swatch het Syndroom van Down heeft. Al sinds ie klein is, weet ie nooit hoe iets nu werkelijk in ´t echt zitten.
In de kattenbak zit ie te krabben op de rand en staat dan raar te kijken dat er niks ondergekrabd is.
Als hij zich wast, likt ie aan de ene poot en gaat met de andere over zijn snoet. Of ie doet enkel zijn neus.
Mijn katten willen niet drinken uit een bakje en hebben dan maar de gewoonte opgepikt om uit de spoelbak van het WC te drinken (ooit stond het deksel er niet op en sindsdien willen ze niks anders meer). Zoos stelt zich op de bak en drinkt zo. Of hij zet zich op het deksel met zijn pootjes op de rand. Swatch zet zich (met alle 4 de poten) op het deksel en raakt dan net aan het water terwijl de spoelbak in op zijn keel drukt.
En zo zijn er nog voorbeelden.

Hij heeft ook nooit gespeeld met dingen, enkel met zijn ´broer´.

Als hij kijkt, dan heeft ie echt zo´n heeeeeel domme blik in zijn ogen. ´t Is net alsof er niemand thuis is in zijn bovenkamer, alsof als je door zijn ogen zou kijken, je een lege schedel zou zien.

Of is het nu gewoon een extreem domme kat? Hij is wel de liefste die ik al ooit gehad heb! Komt altijd aandacht zoeken!

Sandra 
edited by

Hoi Stientje,

Ik ben geen dokter en weet niet of jouw kat ´gewoon´ heel dom is of een mentale afwijking heeft.

Ik kan je wel vertellen over een kat van de fokster van mijn Buddha. Die heeft namelijk de ´katse´ versie van het syndroom van down. Ze fokt al lange tijd met birmanen en doet echt alles voor haar katten. De bewuste kat is bij de bevalling bekneld geweest en is langdurig door haar gereanimeerd om hem weer aan de praat te krijgen. Hierdoor is waarschijnlijk een gedeelte van zijn hersenen een tijdje zonder zuurstof geweest. De dierenarts heeft haar uitgelegd dat hij daardoor waarschijnlijk inderdaad hersenbeschadiging heeft opgelopen en hij dus de katse vorm van het syndroom van down heeft.
Aan die kat merk je wel dat hij een hersenafwijking heeft. Hij zwabbert wat bij het lopen, hij kan afstanden moeilijk inschatten (waardoor hij nog wel eens van een kast/bank/krabpaal afvalt) en hij speelt echt nog als een kitten (niet weten wanneer hij te ver gaat). Aan z´n koppie zie je ook dat hij ´anders´ is. Helaas heeft hij ook gezondheidsklachten in de vorm van benauwdheid. De dierenarts denkt dan ook dat hij niet lang zal leven.

Ik weet dus niet of jouw kat iets heeft of gewoon niet de slimste ter wereld is
maar het syndroom van down komt bij katten dus voor... Misschien zou je hiervoor eens navraag kunnen doen bij je dierenarts?

groetjes Sandra

edited by

Troost je, Stientje, ons Poesie is soms ook niet van de snuggersten en ook zij kan zo´n blik in haar ogen hebben dat ze er niets van snapt...
Het ´domste´ dat zij ooit gedaan heeft, was vorig voorjaar... Toen is´t toch een tijdje vrij warm geweest? en ons Poesie kan eigenlijk niet zo héél goed tegen warmte... Maar toch ging zij in de volle zon op de hete golfplaten van onze garage liggen,... en maar hijgen, ze was net een hondje Als ik haar dan riep, kwam ze er wel af, maar uit haar eigen deed ze dat niet.
Ach, die dwaze blik maakt haar juist zo schattig...

edited by

De kat van mn ouders heeft alzheimers, die weet soms helemaal niet waar hij is of wat ie aan het doen was. Heel grappig om te zien, maar soms een beetje zielig. Dan loopt ie door de kamer, gaat ineens zitten en kijkt om zich heen alsof ie nde kamer nog nooit gezien heeft. Hij is trouwens nooit een van de slimste geweest, keek altijd een beetje dom uit zn ogen.

Gerard 
edited by

Nou Bell kan zich zo kinds gedragen, moet ook leren spelen en soms als ze bij me op de bank ligt, is ze even helemaal van de wereld, en krijg je haar niet bij. het duurt dan een minuut of wat en dan is ze erweer. ook heeft ze altijd een bloedneus.

edited by

Toen ik 17 jaar geleden Boeffie kreeg zat ik met exact dezelfde vraag. Een dierenarts heeft mij toen bevestigd dat dit inderdaad bestaat. Ik heb wat de ervaring dat mensen je gek aankijken als je het zegt en sinds Boeffie (ook nog eens ) dement is verklaard laat ik het andere maar achterwege. Het maakt ook niet uit natuurlijk zoals je zelf ook wel aangeeft. Zolang het dier zelf gelukkig is, is er niets aan de hand.

edited by

Oh ok, ´k ben dus niet de enige met een ´domme´ kat

Hij is de liefste kat die ik ooit gehad heb maar soms weet ik het ook niet meer, hoor!

Met mensen spelen en zo kan ie niet. Hij zet zijn nagels uit en weet niet wanneer te stoppen. En of het nog niet erg genoeg is, zet ie zich af met zijn achterpoten zodat zijn nagels NOG dieper in je vlees ploegen. Ik speel dus niet met hem (allez, wel met andere speeltjes é).

Met Zoos speelt ie ook vrij ruw. Ik vind vaak korstjes in Zoos´ pels. En ´k hoor ook vaak dat Zoos ruw en met veel geblaas een einde maakt aan het spel. Meestal heeft Swatch het dan niet door en krijgt ie op zijn donder van Zoos.

De spelletjes die ie speelt zijn ook soms raar. Dan ligt ie in de zoom van het gordijn te bijten of zit ie achter zijn eigen staart...

edited by

Joris van mn ouders kan ook niet spelen, als ie op tafel zit en je loopt langs krijg je soms zomaar een tik van hem. raar beest. Hij komt ook niet bij je zitten om te knuffelen ofzo. Maar ja, iedere kat heeft recht op zn eiegen gekheid

edited by

Oh, Stientje, Poesie vecht ook graag vrij ruw,... Zij zet ook haar nageltjes uit en dabt ook na met haar achterpootjes en dat doet inderdaad wel eens pijn...Mijn handen liggen ook (bijna) constant open en ik moet ze voor mijn werk veel ontsmetten met alcoholgel, aauw!!! Ik kan je verzekeren, dat prikt behoorlijk!!
Soms trek ik mijn mouwen over mijn handen, dan doet dat dabben zo geen pijn
Toch speel ik graag op die manieer met haar, da´s gewoon ons Poesie...
Zij valt ook héél graag langs achter aan... Dan komt ze achter ons aan en ´pakt´ onze voeten of benen (ze geeft dan een tik en soms pakt ze onze benen eventjes vast) Zo heeft ze haar vorige baasje laten vallen, en die had toen haar pols gebroken 8--/
Ach Poesie is Poesie, en ik hou van haar met haar grappige kuurtjes en maniertjes...

Nina 
Citaat | 10 maanden geleden
edited by

wat jij beschrijft Stientje, dat lijken me de doodnormaalste kattenkuren. zal best wel bestaan, poezen met handicaps, zoals je in dit mooie filmpje trouwens kan zien : http://www.youtube.com/v/dJQG6V1MOVY. maar ´domme katten´, dat bestaat m.i. niet. elke poes heeft zo z´n eigenaardigheden, dat hebben mensen ook.

Sandra 
edited by

Wat een ontzettend lief, leuk en aandoenlijk filmpje Melanina!
En wat een schatje is die kat zeg!

Zo zie je maar; net als bij mensen hoeft een handicap bij dieren echt niet zielig te zijn! Zolang ze gelukkig zijn is er helemaal niets aan de hand!

Nina 
edited by

ja hé, en hopelijk kon je ook het muziekje erbij horen, dat maakt het helemaal compleet !
slaapwel Sannie en een knuf voor jouw poesies

Hans 
edited by

Goed hè dat filmpje Wat een lieffie Gelukkig dat dit filmpje verspreid wordt dan kan iedereen zien dat dit katje gelukkig is

Sandra 
edited by

ik heb het muziekje er zeker bijgehoord! Ik heb het filmpje al drie keer achter elkaar bekeken! Wat een schattie zeg

Jij ook welterusten Melanina En geef je een knuffel aan jouw moppies?

Nina 
edited by

100% goed gezien van jou leolotjessimba dat het goed is dat het filmpje verspreid wordt. welterusten en likje van Diva en Loulou voor jouw poesies

angela 
edited by

wat een schattig filmpje
echt een schatje die kat

edited by

Mooi. Ze laten goed zien dat het katje toch gelukkig is.

Citaat | 9 maanden geleden
edited by

Helaas heb ik geen digitale foto´s van Dopey. Ja inderdaad, vernoemt naar het 7e dwergje van Sneeuwwitje dat ook al niet zo´n helder licht was. Toen ik hem kreeg (zwervertje) zat hij altijd met zijn kopje scheefgezakt en met z´n tong uit de mondhoek. Ook in zijn gedrag deed hij niet normaal: vlak voor een rijdende auto op straat gaan liggen rollebollen. De oorzaak van zijn hersenbeschadiging weten we niet maar hij had wel een vrolijk leventje: als je ergens nieuw binnenkomt, loop je naar de eerste beste grote hond die je ziet en gaat kopjes geven en onder d´r buik doorlopen. De 2 Tatra´s waren zo verbaasd dat ze vergaten te grommen. Dopey was door zijn aanhankelijke gedrag zo aandoenlijk dat zelfs mensen die niet van katten hielden, hem wel leuk vonden.
Dus geniet van je dier en bescherm hem tegen de boze buitenwereld.

Je moet ingelogd zijn